Aeroviva csőd

2010.12.21.

Szeretnék reagálni a hét szenzációjára az Aeroviva csődjére.
Mint már régebben említettem, vannak gazdasági problémákból eredő csődök és vannak amit csak annak mondanak. Most az utóbbi esettel van dolgunk.Tudom ezt nem szabadna nyilvánosan leírnom, de akkor is fenntartom a véleményem. Itt szervezési és tervezési hibából bekövetkezett csődről van szó, hogy ebben mennyi volt a tudatosság? Azt nem tudom, de vannak elgondolkodtató adatok, tények.
Miért? Elmagyarázom. Az Aeroviva most hétvégén indította volna be a 4 charterét. Kettő Afrikába, kettő Thaiföld - Kambodzsába ment volna. Az Aeroviva lekötötte a Travel Servicenél ezt a 4 gépet és elkezdte árulni az utakat. Volt nekik egy -számunkra mint utazási irodák számára - nagyon inkorrekt módszere. Ez pedig az volt, hogy például egy 500.000,- Ft-os utat meghirdetett kb. 695.000,- Ft-ért, majd azonnal pirossal áthúzta a számot és közölte, hogy most 25% kedvezmény. A végeredmény 521.250,-Ft. A hiszékeny szaladt, hogy le ne maradjon a fantasztikus kedvezményről, pedig csak a valós árat fizetették ki vele. Az iroda szívesen keresett olyan területet, amit más nem árult (lásd Afrika), hogy ne lehessen összehasonlítani az árakat.
A másik ok, hogy dec. 20-án ment csődbe valószínűleg az, hogy a nagy repülőjegyes irodáknak ekkortájt kell a repülőjegyek árait, amit náluk foglaltak továbbküldeni a repülőjegy foglalási központnak. Gondolkodjunk csak. Befolytak a pénzek az utak előlegeként illetve a kiállított jegyek után és a kifizetések előtt bejelentette a csődöt... Azért mondja nagy hangon, hogy a menetrend szerinti járatokra kiállított jegyek érvényesek, mert az a szabály, hogy a légitársaságoknak az ilyen utasokat el kell szállítaniuk. Nem azért tudnak ezek az utasok repülni, mert az Aeroviva kifizette, a francot, azért mert az a törvény, hogy ha megvan a kiállított menetrend szerinti járatra a jegy akkor azzal az utas utazhat.
Végül is miért ment csődbe? Azért mert lekötötte garanciába (azaz mindenképpen fizetendő feltételekkel) a 4 repülőgépet és a szállásokat, mert azt gondolta, hogy most majd ő megmutatja. Az utakra pedig a szükséges létszám csupán 25 -30 %-a jelentkezett. Egy gép indítása kb. 30 millió Ft. Ha hiányzik gépenként 70% az annyit jelent, hogy hetente kb. 80 milliót kellett volna bepakolni a tulajdonosnak. Ez egy hét esetén is sok, hát még 15 -20 héten keresztül. Ehelyett úgy döntött, hogy már az első gépet sem indítja el, mi történt a befizetett pénzekkel?  Valószínűleg tudom, de nem írhatom ide le, mert bizonyítani nem tudom. Hogy mi történik az utasokkal? Az a cégvezetést nem érdekli.
Az ilyenek teszik tönkre az utazási irodák hírnevét. Befejezésül még annyit, hogy nálunk tiltó listán volt az Aeroviva. Magyarul tilos volt árulni. Egy nagyképű, beképzelt, inkorrekt vezetés volt a cégnél. A végeredmény nem is lehetett más, csak idő kérdése volt mikor buknak.

Vissza